Support
Vanliga frågor till vår kundtjänst
GARANTI
Garanti, reklamation & service av varor
Alla varor som saluförs av PP-POOL bär på produktgaranti 1år, på flera varor är garantitiden längre detta specificeras i de medföljande dokumenten hos produkten, är du osäker på garantitiden på din vara så kontakta oss för information, info@pppool.se
Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden.
När ett fel upptäcks på en vara så skall detta meddelas PP-POOL senast inom 14 dagar från felets upptäckt för att garanti ska kunna göras gällande, varans fel ska noggrant dokumenteras och rapporteras in via PP-POOLs reklamations sida. En första bedömning sker inom 5 arbetsdagar varpå kund får besked om garanti täcker, om PP-POOL behöver mer information eller om retur behöver ske. Kostnad för retur bekostas av PoolExperten om garanti godkänns, om garanti nekas bekostas eventuell frakt samt returfrakt av köparen. Vid nekad garanti kan även en undersökningsavgift tas ut av PP-POOL, beroende på felets art.
Vad innebär materialgaranti?
Materialgaranti är en av de vanligaste formerna av garantier som lämnas till en slutkund och innebär ett extra skydd vid produktfel, där köparen under sin garantitid erhåller den defekta delen eller komponenten från säljaren eller tillverkaren.
OBS. Montering, utbyte och felsökning av tekniker ingår inte i denna typ av garanti.
Kundens ansvar
Kostnader för felsökning eller monteringsarbete där PP-POOL inte informerats och i förhand godkänt att arbete skall utföras ersätts ej. Visar det sig att installatör orsakat felet genom felaktigt montage etc., måste installatören själv stå för denna kostnad. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras besöket. Garantin omfattar inte förbrukningsmaterial såsom Slangar i pH-Pumpen, Sonder eller UV-Lampor etc. Inga anspråk på kringkostnader kan heller ställas på till exempel förlorad Badsäsong etc.
Om du anser att din produkt har ett fel, kan du kontakta oss via våra supportformulär. Vi tillhandahåller reservdelar då eventuella fabrikationsfel inträffar, förutsatt att de använts normalt och installerats i enlighet med gällande normer.
Vad är skillnaden mellan garanti och reklamation?
Vad är skillnaden mellan garanti och reklamation?
Garanti och reklamation förväxlas ofta och det kanske inte är så konstigt med tanke på att båda kan vara aktuella om en produkt går sönder. Men det finns viktiga skillnaden mellan garanti och reklamation.
Garanti
Garanti är något som säljaren eller tillverkaren av en produkt lämnar frivilligt. Längden på garantitiden kan därför variera från produkt till produkt, ofta är det ett år men det kan även vara två, tre, fem eller även tio år. Garantin kan omfatta olika delar och egenskaper men köparen ska alltid upplysas om dem skriftligen.
Om en produkt inte lever upp det som angivits i garanti har du som köpare rätt att kräva ett av följande alternativ:
- att varan repareras
- att du får en annan vara i stället
- att du får avdrag på priset
- att köpet går tillbaka
Säljaren har dock rätt att reparera felet om kostnaden för att ersätta produkten blir oskälig.
Läs om garanti hos Konsumentverket .
Reklamation
Reklamationsrätten, alltså din rätt som köpare att klaga på en vara du köpt, regleras inte av säljare eller tillverkare utan av konsumentköplagen. Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du mottagit varan, men det är vikigt att du gör det så snart du hittar ett fel.
Säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver dock inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
Under de första sex månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte fanns ursprungligen. Kan de inte göra det så anses varan som felaktig. Har det gått längre än sex månader så ligger bevisbördan hos köparen, dvs du måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Om varan är felaktig så kan du enligt konsumentköplagen kräva ett av följande alternativ:
- kräva att felet rättas till
- kräva omleverans av en ny, felfri vara
- få prisavdrag
- få ersättning för reparation
- häva köpet och få pengar tillbaka
- hålla inne betalning
- få skadestånd
Reklamationsrätten kan inte avtalas bort i garantin eller någon annanstans.
Läs mer om reklamation hos Konsumentverket
Prislista Service
Framkörning/Startavgift:
1 timmes arbete på plats ink. förbrukningsmateriel och service bil.
*Pris: 2 390 kr
Arbetskostnad
* 790kr/tim
Digital Installations/support/felsökningshjälp
*Priset är per halvtimme, 300kr, eller hel timme 550 kr.
*Resa
över 30 km/resa eller över 30 min/resväg från Fabriken i Ljungsbro debiteras kund med 60kr/mil och 790kr per påbörjad timme.
Vårstart / Vinterstängning
1 st servicebesök april-maj
*Pris: 3190 kr Inkl. resa. *( Se avtal och villkor för mer info )
*Plåthantering samt skruvning. max 3m från pool tillkommer med 1195kr Vinterplåt läggs bredvid vid poolens kortsida.
1, Avtal Vår/Vinter
*Pris. 5 390kr/år *( Se avtal och villkor för mer info )
2, Avtal Vår/Vinter+1ggr/månad ( Maj-Sep )
*Pris. 13 490kr/år *( Se avtal och villkor för mer info )
3, Avtal Vår/Vinter+1ggr/vecka ( Maj – Sep )
*Pris. 29 990kr/år *( Se avtal och villkor för mer info )
Serviceavtal vår & vinter
Detta ingår i serviceavtal vår/vinter:
- 1 st Våröppning, april-maj.
- 1 st Vinterstängning, oktober-november.
- Ihop koppling, provkörning av reningssystem (med adapter)
- Mätning av vattenkvalité 2 ggr/år, mätning av pH, alkalinitet, klor,
- Funktionskontroll.
- Grovrengöring med håv (ej bottensugning) max 15 minuters arbete.
- Dränering av reningssystem (vid vinterstängning).
- Konservering (Algdräpare ingår).
- Gratis vattenanalys av vatten i butik 1st/år ingår, Värdecheck samt vattenanalysflaska hämtas av kund i butik.
- Vid tecknande av serviceavtal garanterar PP-Pool AB servicetagaren mot uppkomna frysskador som uppkommer av felaktigt handhavande vid vinterstängning.
*Önskas plåthantering se nedan.
Pris: 5 390kr*
Hantering av vinterplåtar i nära anslutning till pool (max 3m), vår och vinter:
Pris: 2 390kr* (Vår+Vinter)
Detta ingår i hantering av vinterplåtar:
Vinterplåt läggs bredvid vid poolens kortsida. Vid stängning ska plåtar ligga på samma ställe som vid avtäckning senast vecka 39. Det är servicetagarens ansvar att se till att plåtar bärs fram till poolkant innan pool stängning. Skruv till förankring vinterplåt i varandra ingår.
Ingår ej i serviceavtal/hantering av plåtar:
- Extra arbeten/produkter/material utanför checklistan, så som reparationer eller utbyte av slitna och trasiga delar. Pool kemikalier, salt och övriga poolvårdsprodukter.
Beställ gärna poolkemi i samband med öppning och stängning, debiteras i samband med fakturan för vinterstängning / våröppning.
Priser och betalningsvillkor.
Priser gäller swimmingpooler i storlek upp till 4x8m, större eller annan swimmingpool offereras separat.
Betalning sker vid teckning av avtalet för våröppning samt vinterstängning.
Avtalet ska sägas upp senast tre månader innan inbokat arbete, annars tillkommer 50% i avbokningsavgift.
Prisjusteringar i detta avtal meddelas senast 30/11 varje år skriftligen.
Avtalspriser gäller endast inom PP-POOL´s försäljningsdistrikt om inget annat avtalats.
Kan arbete ej utföras på grund av bristande ansvar av servicetagare debiteras 1990kr/gång. Det är servicetagarens ansvar att se till att tex nycklar, eluttag, vatten samt eventuella vinterplåtar tillhandahålls på plats.
Priser som förmedlas är inklusive mervärdesskatt.
Avtalstid:
Avtalet gäller avtalad serviceperiod. Tre månaders uppsägningstid. Annars löper avtalet automatiskt vidare med 1 år. Detta gäller båda parter. Påbörjas avtalet mellan de 2 servicebesöken debiteras faktiskt utfört arbete.
*Resa över 30 km/resa eller över 30 min/resväg från fabriken i Ljungsbro debiteras kund med 790kr per påbörjad timme samt 60kr/mil.
Vårstart pool
Detta ingår i våröppning:
• Ihop koppling, Provkörning av reningssystem (uppstart med adapter)
• Grovrengöring av botten med håv (ej bottensugning) (max 15 min)
• Mätning av vattenkvalité, pH, alkalinitet, klor
• Funktionskontroll
• Protokoll med checklista samt vattenkvalité 2 st/år ingår
1 st servicebesök april-maj
*Pris: 3 190kr Inkl resa.
Plåthantering samt skruvning. max 3m från pool tillkommer med 1195kr Vinterplåt läggs bredvid vid poolens kortsida.
Stängning pool
Poolens temperatur får inte överstiga 10 grader.
Detta ingår i stängning:
- Dränering samt fryssäkring av reningssystem.
- Grovrengöring av botten med håv (ej bottensugning)max 15 min.
- Mätning av pH, alkalinitet, klor samt salthalt, (kemikalier och salt ingår ej).
- Dränering av poolvatten vid behov.
- Montering av ex. frysblock eller andra vintertillbehör vid behov.
- Protokoll med checklista samt vattenkvalité.
1 st servicebesök oktober-November
*Pris: 3 190:- Inkl resa.
Plåthantering tillkommer med Pris. 1195kr/tillfälle, vinterplåt ska ligga bredvid vid poolens kortsida ( max 3m).
Service Pool värmepump (bör utföras 1 ggr / år)
Detta ingår i service pool värmepump.(gäller pumpar sålda av PP-POOL)
- Arbete
- Framkörning
- Funktionskontroll, översyn kretskort, värmeväxlare, givare, kopplingar
- Rengöring av kylflänsar samt pool värmepump
*Pris 2 690kr
*Resa över 30 km/resa eller över 30 min/resväg från fabriken i Ljungsbro debiteras kund med 790kr per påbörjad timme.
Poolservice
- Framkörning och 1 timmes arbete på plats (min debitering) därefter löpande räkning a 790kr / timme.
*Pris: 2 390kr
Pumprenovering PERAQUA Pool pumpar .
Detta ingår i Pumprenovering:
• Funktionskontroll (uppmätning fasfel 3-fas pump)
• Byte av lager demontering samt montering.
• Byte av packningar samt axeltätning.
• Funktionskontroll/provkörning i testrigg med vatten.
För detta pris gäller att kund lämnar samt hämtar pump i butiken. Det kan ta upp till 5 arbetsdagar, lånepump kan finnas under tiden. Om pump är illa skadad i axel eller liknande erbjuds kund att köpa en ny pump med 10% rabatt. Vi behåller gamla pumpen. Gäller pump från Peraqua.
*Pris: 3 490kr
Tillkommer 2 390kr om pump ska demonteras och återinstalleras hos kund.
Byte av axeltätning
Ingår i byte axeltätning pump
- Arbete
- Axeltätning.
För detta pris gäller att kund lämnar samt hämtar pump i butiken. Det kan ta upp till 5 arbetsdagar, lånepump kan finnas under tiden. Om pump är illa skadad i axel eller liknande erbjuds kund att köpa en ny pump med 10% rabatt. Vi behåller gamla pumpen. Gäller pumpar från Peraqua.
*Pris 1 290kr
Tillkommer med 2 390kr om det ska göras på plats hos kund av servicetekniker.
*Priset gäller för pump från Peraqua.
Byte pump inkl. anslutningspaket exkl. valfri pump
I priset ingår
- Framkörning,
- Arbete,
- 4 kopplingar (ej ventiler)
- 2 meter flexslang.
- Pump ingår ej!!
*Pris 2 990kr
För detta pris gäller ett väl åtkomligt utrymme. Befintlig utrustning ska ha 1.5 tums gänga. Avstängningsventiler skall finnas på plats, pool butiken ansvarar ej för utbyte av motorskydd vid 3-fas pump. Detta ska utföras av behörig elektriker. vid exempelvis kopparrör eller lim anslutningar tillkommer det extra anslutningsdetaljer och arbetstid.
*Resa över 30 km/resa eller över 30min/resväg från fabriken i Ljungsbro debiteras kund med 790 kr per påbörjad timme.
Byte av filtermedia i sandfilter ( filtermedia tillkommer efter åtgång ).
I priset ingår:
- Framkörning
- Arbete
- o-ring mellan ventil och tank.
Pris:
*2 990kr Sandfilter Max 50kg
*3 490kr Sandfilter Max 100kg
*3 990kr Sandfilter Max 150kg
För detta gäller att sandfiltret ska vara åtkomligt i ett utrymme som har minst 1 meter fri höjd över filtret samt fri yta framför. Eluttag upp säkrat med minst 10 ampere krävs. Priset kräver att det är ett sandfilter från PP-POOL. Samt att gammal filtermedia lämnas hos kund. Miljö avgift tillkommer med 990kr om kund vill att tekniker tar med filtermedia
Byte komplett sandfilter exkl. valfritt sandfilter
*Gäller vid köp av ett nytt från oss
I priset ingår:
- Framkörning
- Arbete,
- 4 kopplingar(ej ventiler)
- 2 meter flexslang
- Sandfilter och filtermedia ingår ej
Pris:
*2 990kr Sandfilter Max 50kg
*3 490kr Sandfilter Max 100kg
*3 990kr Sandfilter Max 150kg
För detta gäller att sandfiltret ska vara åtkomligt i ett utrymme som har minst 1 meter fri höjd över filtret samt fri yta framför. Eluttag upp säkrat med minst 10 ampere krävs. Priset kräver att det är ett sandfilter från PP-POOL. Samt att gammal filtermedia och sandfilter lämnas hos kund. Miljö avgift tillkommer med 990kr om kund vill att tekniker tar med filtermedia och sandfilter till återvinningsstation.
Installation luftvärmepump ink. anslutningspaket exkl. pump samt by-pass
I priset ingår:
- Framkörning
- Arbete,
- 4 st kopplingar. (ej ventiler)
- 5 m flexslang.
*Pris 3 490kr
Luftvärmepump, by-pass och inkoppling av el ingår ej. Vid nyinstallation krävs det behörig elektriker.
För detta pris gäller att befintligt system ej har kopparrör eller limmade rör. Det ska finnas ett plant underlag att ställa den på, exempelvis en enkel trall. Man ska kunna rulla in värmepumpen med en pirra alternativt kund hjälper till och bär pump på plats.
*Resa över 30 km/resa eller över 30 min/resväg från fabriken i Ljungsbro debiteras kund med 790kr per påbörjad timme.
Utbildning – Bli Poolare
Detta ingår i utbildningen:
• Funktionskontroll av Poolanläggning
• Grundläggande utbildning / 1 besök.
*Pris: 3 490 kr inkl. resa
*Resa över 30 km/resa eller över 30 min/resväg från fabriken i Ljungsbro debiteras kund med 790kr per påbörjad timme.
Varför blir det inte varmt i min pool?
Är det en äldre installation måste man även kontrollera att luftflödet genom värmepumpen inte påverkas. Är förångarbatteriet igensatt påverkar detta värmepumpen verkningsgrad, så en regelbunden rengöring är något som alla värmepumpar mår bra av.
Displayen visar E03
Hur vinterstänger jag mitt pooltak?
- Inför vintern ska pooltaket säkras och låsas.
- Det är viktigt att hålla snön borta från taket eftersom snön kan orsaka skador på pooltaket.
- Var försiktig när du tar bort snö så att pooltaket inte repas; en gummiraka kan vara ett bra alternativ för att minimera risken för repor och skador på pooltaket.
Rent vatten i poolen
Standardrutiner för bra vattenvård i pool
Många tror att det är mycket arbete att sköta en pool, men sköter du om poolens cirkulationssystem och kemiska rening på det sätt som beskrivs i denna guide, kan du med relativt lite skötsel se fram emot sköna bad i en pool med rent och klart vatten.
Den synliga smutsen avlägsnas huvudsakligen via poolens filter. Den osynliga smutsen är inte bara bakterier, som kan föröka sig mycket snabbt och skapa problem, utan också alger och svampar av olika slag som sprids till poolen, där de finner en gynnsam livsmiljö. Dessa bekämpas och kontrolleras vanligen med hjälp av kemikalier.
pH
Min: | 7,2 |
Max: | 7,6 |
Testas: | Minst 1 ggr veckan |
Fritt klor / ORP
Min: | 0,5 ppm / 700mV |
Max: | 1,6 ppm (mg/l) |
Testas: | Minst 1 ggr veckan |
Rengöring och backspolning av filtersand
För att ditt sandfilter till din pool ska fungera optimalt är det viktigt att rengöra filtersanden regelbundet.
Efter ca 5-10 dagar, eller när manometern på filtrets pumpsida ökat ca 0,2 bar sedan föregående backspolning, backspolas filtret enligt följande:
- Stanna pumpen.
- Stäng ventilerna på sug- och returledningarna.
- Öppna locket på pumpen och töm silkorgen.
- Sätt på locket.
- Öppna ventilen till avloppsuttaget.
- Vrid över handtaget till BACKSPOLNING.
- Öppna ventilerna till sug- och returledningarna.
- Starta pumpen. Filtret skall nu spolas ca 1-2 minuter, eller tills vattnet i siktglaset är klart.
OBS! Elektrisk värmare skall vara frånslagen. - Stanna pumpen
- Vrid handtaget till RENSPOLNING, starta pumpen och spola ca 15-30 sekunder. Stanna sedan pumpen och vrid handtaget till FILTER, vilket är filtrets normala driftläge.
- Stäng ventilen till avloppsuttaget och starta pumpen samt eventuell elektrisk värmare.
Total alkalinitet
Total alkalinitet
Total alkalinitet utgör vattnets buffertförmåga att motstå pH-förändringar.
Total alkalinitet (TA) är ett mått på mängden alkaliska ämnen i vattnet. Total alkalinitet (TA) bör normalt hållas på ca 60 – 120 ppm.
Riktvärden total alkalinitet
Total alkalinitet
Min (mg/l): | 60 ppm |
Max (mg/l): | 120 ppm |
Testas: | 1 ggr månad |
Lågt TA-värde gör vattnet aggressivt och resultatet kan bli ett eller flera av följande:
- Snabba pH-svängningar
- Aggressivt poolvatten, för både människan och poolens komponeter
- Röda ögon
- Hudirritation
Total alkalinitet (TA) höjs med natriumbikarbonat. TA-värdet är en process som inte skall påskyndas. Tillsätt små mängder natrumbikarbonat var fjärde dag tills rätt TA och pH-värde har uppnåtts.
Högt TA-värde ger svårjusterat pH-värde och resultatet kan bli ett eller flera av följande:
- pH-värdet svårjusterat
- Grumligt vatten
- Kalkutfällningar
- Röda ögon
- Hudirritation
Total alkalinitet (TA) sänks med natriumbisulfat (pH-minus). Att sänka TA är en lång process och kan ta upp till flera veckor. Tillsätt en mindre mängd natriumsulfat var fjärde dag tills rätt TA och pH-värde är uppnått.
FÖRSÄLJNINGS- OCH RETURVILLKOR
Vid köp godkänner du som kund våra Köpevillkor
Allmänna Villkor – PP-Pool från Östergötland AB
ALLMÄNT:–§1
Dessa försäljnings- och returvillkor gäller för alla erbjudanden, all försäljning och alla leveranser såvida inget annat skriftligen avtalats mellan parterna. Företaget får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
PRISER:–§2
Alla priser anges i svenska kronor. PP-Pool från Östergötland AB:s priser framgår av PP-Pool från Östergötland AB:s aktuella priser på poolinfo.nu hemsida eller av ett konkret offert, som dessutom innehåller information om leveranskostnader enligt PP-Pool från Östergötland AB:s beräkningar med hänsyn tagen till sådana ändringar i valutakurser, tull, skatter, avgifter mm, som kan hänföras till den avtalade leveransen. Prissättningen är beroende av bl.a. tillverkarens pris, valutakurser och andra yttre faktorer och PP-Pool från Östergötland AB förbehåller sig rätten att omedelbart ändra priser utan föregående avisering.
BETALNING:–§3
Betalning ska ske senast det datum som på fakturan är angivet som sista betalningsdag. Huvudregeln är att betalning skall erläggas vid leverans innan lossning. PP-Pool från Östergötland AB har rätt att kräva ränta och avgifter för utebliven betalning med 8% per månad till dess det förfallna beloppet är betalt, i de fall betalning sker efter förfallodagen. Inbetalningar från köparen avräknas i första hand på den upplupna dröjsmålsräntan och omkostnader, därefter på skulden. Köparen har inte rätt att räkna av eventuella motkrav på PP-Pool från Östergötland AB , såvida detta inte skriftligt godkänts av P-Pool från Östergötland , och har heller inte rätt till att undanhålla någon del av köpesumman med hänvisning till motkrav av något slag. Om leveransen skjuts upp på grund av köparens förhållanden är köparen skyldig att betala till P-Pool från Östergötland, som om leverans skett vid avtalad tid. PP-Pool från Östergötland AB har rätt skriftligt avtala bort detta villkor. På måttbeställda pooltak och PP-Pool leveranser gäller endast betalning vid leverans innan lossning. Vid ofullständig betalning stoppas lossningen och kunden är skyldig att ersätta uppstående kostnader till PP-Pool från Östergötland AB.
FÖRBEHÅLL OM ÄGANDERÄTT:–§4
PP-Pool från Östergötland AB förbehåller sig äganderätten till levererade varor tills hela köpesumman inklusive leveranskostnader samt eventuella räntor och omkostnader erlagts i sin helhet.
LEVERANSVILLKOR FÖR PP-POOLER :–§5
Beställning av PP-Pooler sker genom skriftlig beställning samt att slutkunden fyller i beställningsformuläret. Ofullständiga beställningsformulär kan nekas eller kompletteras av PP-Pool från Östergötland AB. Standardpooler levereras i 8mm Polypropylen vägg och botten. Isoleringen är 100mm i botten och 50mm på väggen om inget annat avtalas. Isoleringen levereras löst och kunden ansvarar för montering. Kunden måste skriftlig godkänna orderbekräftelsen, Leveranstiden räknas från och med datum när kunden skriftlig godkänner orderbekräftelse.
PP-Pool från Östergötland AB kan inte krävas på ersättning eller skadestånd som uppstår pga förseningar. PP-Pooler levereras med externt transportbolag under förutsättning att väderförhållandena tillåter det (vind och regn kan påverka leveransen). Leveransen sker inte vid vindstyrka över 5m/s.
PP-Pool från Östergötland AB ansvarar ej för merkostnader som uppstår pga försening av poolleverans. Varje ombokning av poolleverans debiteras med 1500kr inkl moms och måste ske senast 12 timmar innan utsatt leveransdatum. Eventuella transportskador som uppstår i samband med leverans måste omedelbart vid mottagande av leverans reklameras till transportbolaget. OBS!: flexslangar mellan teknikrum och pool är ej permanent monterade från fabrik. Poolinstallatören ansvarar för att kontrollera att dessa komponenter är hela vid ankomst och installationen utförs fackmannamässigt.
PP-Pool från Östergötland AB ansvarar ej för skador eller läckage som uppstår pga att dessa komponenter inte är hela eller felaktigt installerade.
LEVERANSVILLKOR FÖR PP-POOLER :–§5
PP-Pool från Östergötland AB lämnar tillverkarens garanti på alla komponenter på poolen. Garantitiden är 7 år för materialet och 4 år för svetsningen. Missfärgningar som uppstår pga att ägaren misskött poolen (för låg/hög klorhalt/pH-värde täcks ej av garantin). Vidare gäller ej garantin om skadan har uppstått genom sättningar eller rörelser av poolen eller pga att installationen ej utförts enligt våra bestämmelser som finnes i “ PP-Pool från Östergötland AB´s SchaktGuide”. Leverans av pooltak eller annan utrustning som har beställts samtidigt som poolen sker separat och PP-Pool från Östergötland AB ansvarar ej för några dagars förskjutning av leveranser. Teknikrum som levereras i samband med PP-Pooler är testade i fabriken och PP-Pool från Östergötland AB ansvarar ej för läckage som uppstår i dessa pumprum. Poolinstallatören är ansvarig för sandfyllning och driftsättning samt att borra dräneringshål på lämplig ställe i Teknikrummet.
LEVERANS:–§6
Leverans sker från PP-Pool från Östergötland AB:s fabrik eller från tillverkarens lager. Leveransen bekostas av köparen, såvida det inte uttryckligen framgår att leveranskostnaderna ingår i priset. Leveranskostnaderna (frakt, porto, förpackningsmaterial mm) framgår av aktuellt offert. Leveranstiden bestäms av PP-Pool från Östergötland AB med hänsyn tagen till de förhållanden som gällde vid tidpunkten för erbjudandet eller vid godkännande av orderbekräftelse. PP-Pool från Östergötland AB är inte ansvarig för försenade leveranser men strävar alltid efter punktlig leverans. Om leveransen inte tas emot inom 3 dagar efter aviserad leverans eller felaktig adress lämnad av köparen, förbehåller sig PP-Pool från Östergötland AB rätten att kräva merkostnader för omleverans, hanterings- och förseningsavgift per order. Eventuella transportskador som uppstår i samband med leverans måste omedelbart, dock senast 1 dag efter leverans reklameras till transportbolaget.
INATALLATION / DRIFTSÄTTNING:–§6.1
Nyinstallation:
PP-Pool från Östergötland AB´s installation och driftsättning, som huvudregel utförs Installationen i samband med Pool leveransen, kan installationen inte utföras i samband med Pool leveransen med hänsyn till bristande förutsättningar (se ”Kundens ansvar inför installationen”) skall ny tid bokas. Kunden ska meddela när förutsättningarna för installationen är givna. PP-Pool från Östergötland AB har minst en (1) vecka tid för PLANERING av ny installationstillfälle. Ny installation planeras i mån av tid.
Kundens ansvar inför installationen:
- Pool och reningsverk är placerade
- Placering av värmepump är förbestämd och tydligt märkt
- Tillgång till reningsverket samt Pool
- Matningskabel till reningsverket framdragen
- Filtermedia placerad intill reningsverket
Kundens ansvar inför driftsättningen:
- Poolen är fyllt uppe till skimmers mittpunkt
- Vattenslang framdragen till reningsverket
För utfört arbete ansvarar PP-Pool från Östergötland AB under en tid av 6 (sex) månader räknat från tidpunkten då arbetet utfördes. För ny leverans av material exkl. filtermaterial och övrigt förbrukningsmaterial, gäller motsvarande ansvar under en tid av maximalt I (ett) år för näringsidkare samt maximalt 3 (tre) år för konsument.
PP-Pool från Östergötland AB skall på egen bekostnad, efter reklamation (felanmälan) från beställaren, med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar åtgärda bristfälligt utfört arbete och/eller felaktigheter i levererat material.
FEL VID BESTÄLLNING / ÅNGERRÄTT 14 DAGAR:–§7
PP-Pool från Östergötland AB tillämpar ångerrätt 14 dagar på lagervaror. Beställningsvaror omfattas ej av ångerrätt. Övriga returer accepteras generellt inte. I speciella fall kan retur av varor eller annullering av order ske efter att detta skriftligt avtalats och denna rätt omfattar i så fall enbart lagervaror i obrutna originalförpackningar. Beställningsvaror, såsom speciellt måttbeställda pooltak, PP-Pooler, teknikrum kan inte annulleras och tas inte i retur. PP-Pool från Östergötland AB förbehåller sig rätten till att vid retur av varor eller annullering av order ta ut en returavgift på 15% av Ordervärde. Vi följer konsumentköplagen och kunden har 3 års reklamationsrätt. Vid omleverans eller avhjälpande av fel vid reklamation återbetalas eventuella fraktkostnader inom 30 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan.
PRODUKTINFORMATION:–§8
PP-Pool från Östergötland AB ansvarar ej för eventuella fel eller ändringar i broschyrer och övrigt reklammaterial. Eventuella fel och ändringar kan inte användas mot PP-Pool från Östergötland AB.
PP-Pool från Östergötland AB förbehåller sig rätten till att utan föregående varning ändra produkterna eller delar därav såvida detta kan ske utan att det medför funktionsförändring.
IMMATERIELLA RÄTTIGHETER:–§9
Alla produktleveranser sker med hänsyn till varje enskild innehavares immateriella rättigheter och PP-Pool från Östergötland AB är inte ansvarigt för någon typ av handling från köparens sida som står i strid med dessa rättigheter.
OFULLSTÄNDIGA LEVERANSER OCH REKLAMATIONER:–§10
Vid leverans ska köparen omgående undersöka leveransen enligt normal affärssed. Om köparen anser att leveransen är ofullständig eller felaktig, skall köparen senast 12 timmar efter leverans skriftligen meddela
PP-Pool från Östergötland AB om detta samt ange vilken eller vilka komponenter som saknas. Såvida köparen har upptäckt eller borde ha upptäckt bristen och inte meddelar detta enligt ovanstående, kan köparen inte hävda denna brist.
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@pppool.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
PP-Pool från Östergötland AB ansvarar ej för läckage i kopplingar, teknikrum eller andra installationsrelaterade produkter. Ansvaret ligger därmed på köparen eller installatören att kontrollera produkten, kontrollera kopplingar och ventil – förskruvningar utan PP-Pool från Östergötland AB:s inblandning. PP-Pool från Östergötland AB har rätt att välja huruvida den ofullständiga leveransen ska kompletteras eller om en omleverans ska ske.
För utfört arbete ansvarar PP-Pool från Östergötland AB under en tid av 6 (sex) månader räknat från tidpunkten då arbetet utfördes. För ny leverans av material exkl. filtermaterial och övrigt förbrukningsmaterial, gäller motsvarande ansvar under en tid av maximalt I (ett) år för näringsidkare samt maximalt 3 (tre) år för konsument.
PP-Pool från Östergötland AB skall på egen bekostnad, efter reklamation (felanmälan) från beställaren, med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar åtgärda bristfälligt utfört arbete och/eller felaktigheter i levererat material.
Förändringar eller ingrepp i den köpta produkten utan skriftligt samtycke från PP-Pool från Östergötland AB innebär garantiförlust samt friskrivning från alla förpliktelser.
Om PP-Pool från Östergötland AB uppmanar köparen, skall köparen omedelbart efter reklamationen, på köparens bekostnad och risk, returnera den enligt uppgift felaktiga varan till P-Pool från Östergötland i originalförpackning.
PP-Pool från Östergötland AB förbehåller sig rätten att vid varje enskilt tillfälle enbart förbinda sig till att mottaga den enligt uppgift defekta delen. Såvida PP-Pool från Östergötland AB har påtagit sig att erbjuda service enligt ett särskilt avtal omfattar serviceavtalet enbart de köpta produkterna.
PP-Pool från Östergötland AB förbehåller sig rätten att testa varor som uppges vara defekta. Om PP-Pool från Östergötland AB vid test finner att varan fungerar felfritt, kommer varan att skickas i retur med en faktura på utfört arbete. Först efter att testet utförts, kommer PP-Pool från Östergötland AB att genomföra ett eventuellt byte eller kreditering. Byte: Varan ersätts med motsvarande vara och i motsvarande antal som mottagits i retur.
BEGRÄNSNING AV ANSVAR:–§11
Ersättningskrav mot PP-Pool från Östergötland AB kan ej överstiga fakturabeloppet för den sålda produkten. P-Pool från Östergötland ersättningsansvar är begränsat till direkta förluster och
PP-Pool från Östergötland AB ansvarar inte för produktionsstopp, ersättning för förlorad förtjänst och andra indirekta förluster. PP-Pool från Östergötland AB ansvarar inte för förseningar eller brister, som kan hänföras till hjälpåtgärder, byte eller försök till detta. PP-Pool från Östergötland AB är utan ansvar såvida följande förhållanden förhindrar att köpet uppfylls eller gör att genomförandet försvåras i orimlig grad; konflikt på arbetsmarknaden eller andra omständigheter som parterna inte råder över, såsom brand, krig, pandemi, mobilisering eller liknande, rekvirering, beslagtagande, valutarestriktioner, revolter och oroligheter, brist på transportmedel, allmän brist på varor, restriktioner av drivmedel samt bristfälliga eller försenade leveranser från underleverantör, som kan hänföras till någon av de i denna punkt nämnda omständigheterna eller andra omständigheter, som i väsentlig grad förhindrar PP-Pool från Östergötland AB från att uppfylla sin del av avtalet. Omständigheter enligt föregående punkt som har inträffat innan erbjudandet tillkännagavs eller avtalet ingicks, medför endast ansvarsfrihet såvida omständigheternas inflytande på avtalets uppfyllande inte hade kunnat förutses vid denna tidpunkt.
PRODUKTANSVAR:–§12
I den utsträckning inget annat stadgas i svensk lagstiftning enligt regler om produktansvar som inte kan avtalas bort, gäller följande begränsningar:
PP-Pool från Östergötland AB ansvarar enbart för skada som orsakats av en vara som levererats från PP-Pool från Östergötland AB i den utsträckning som det kan bevisas att skadan uppstått på grund av en brist eller försummelse i samband med denna vara trots att varan har installerats av en fackman enligt PP-Pool från Östergötland AB:s installationsmanual.
SEKRETESSPOLICY:–§13
PP-Pool från Östergötland AB hanterar personuppgifter med sekretess och följer GDPR lagen.
”Vi använder cookies!
Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003 skall alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta. Besökaren skall även ges möjlighet att förhindra att cookies lagras på datorn.
En cookie är en liten textfil som sparas i din dator när du besöker en webbplats som använder cookies. Nästa gång du besöker samma webbplats kan den läsa din cookie och visa sidorna enligt dina inställningar.
Vår webbplats använder ibland cookies och då enbart för att göra det lättare för dig att använda våra sidor.
Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i din webbläsare (Internet Explorer, Netscape, Opera m fl) så att den inte sparar cookies.”
TVISTER:–§14
Tvist angående tolkning eller tillämpning av dessa villkor och därmed sammanhängande förhållanden ska avgöras genom tingsrätt enligt Lag. Tingsrätt förfarande ska äga rum i Norrköping . Part får dock väcka talan vid allmän domstol för att få ut en omtvistlig fordran. Därvid får tvistig motfordran inte åberopas kvittningsvis, utan sådan motfordran ska prövas i Tingsrättförfarande.
Vid köp godkänner du som kund våra Köpevillkor
Manualer
Saltklorinatorer
PERAQUA–Saltklorinator–TOUCH_MG+LS+MODBUS-2023-EN
Saltklorinator Zodiac eXO IQ Manual – Ladda ner
Manual Dual Link – Ladda ner
Reservdelar Gulberg&Jansson
Pumpar
PERAQUA Pumpe-E-swim_E-Pro Manual
Poolvärmepumpar (Manualer)
PERAQUA – Smart-Full-Inverter-Plus Manual
Pooldrift
Poolvårdsguide – Ladda ner
Driftjournal Pool – Ladda ner
Övrigt
Limma PVC – Ladda ner
Säkerhetsblad saltsyra 25%–34% – Ladda ner
Kontakta oss
Service- och Felanmälan
”*” anger obligatoriska fält